willemijnsteggerda-apdk.reismee.nl

Week 2

Ik ben al bijna op de helft van mijn reis, wat gaat dat snel! Ik geniet nog steeds vollop van alle ervaringen en mooie momenten met de kinderen.


Afgelopen weekend ben ik samen met Lieke en Miriam naar Diani Beach gegaan. We zaten in een mooi resort en het strand was echt geweldig. Ik heb nog nooit zo'n wit strand gezien! Ook de zee was heel blauw en helder. We vertrokken zaterdagochtend best vroeg. Miriam moest eerst werken dus die kwam zaterdagavond pas. We moesten best lang reizen. Eerst met een matatu naar de ferry en daarna weer met de matatu en daarna ook nog met een tuktuk. Al met al heeft het zo'n 2 uur gekost. Toen we in de tweede natatu zaten kwamen we ineens midden in een opstand terecht, gelukkig duurde dit niet lang. In de tuktuk zijn we flink afgezet haha. Alle mensen proberen veel meer aan ons te vragen voor alles omdat we blank zijn. We hebben 10 euro betaald en we hoorde achteraf dat het normaal maar 1 euro kost. Verder is de reis prima gegaan! Op de zuid kust was alles heel anders dan in Mombasa, de wegen waren een stuk beter en er was veel natuur.

Foto's van het strand: https://beheer.reismee.nl/fotoseries/2409484


De kinderen in de kliniek zijn zo vrolijk en opgewonden. Elke keer als ik binnenkom rennen ze allemaal naar me toe en willen ze mij de hand schudden. Dit is een gewoonte hier in Kenia. Als je iemand ontmoed (zelfs al heb je deze persoon gisteren nog gezien) dan moet je de hand schudden en vragen hoe het gaat. Veel kinderen kunnen geen Engels dus meestal groet ik ze met "jambo" dit betekent "hallo". Daarna kan je vragen hoe het met zee gaat door "habari" te zeggen, dit is "hoe gaat het?".


Iedereen hier noemt me Will, Willemijn is te lastig voor de meeste mensen. Overigens weten de meeste kinderen mijn naam niet eens. Als blanke word je hier door heel veel mensen mzungu gemoemd. Dit betekend letterlijk "blanke". Aan het begin vond ik dit best apart en een beetje racistisch, maar ze bedoelen het niet echt op een discriminerende manier. Ze vinden het juist erg leuk om een blank iemand te zien. Inmiddels ben ik er zo aan gewend dat ik automatisch opkijk als iemand het zegt.


Ik heb veel geld ontvangen van verschillende sponsoren. Hier heb ik in Nederland allemaal kleine spulletjes voor gekocht, ik neem iedere dag een paar spullen mee naar de kliniek en de kinderen genieten er iedere keer weer van. Ik heb een paar foto's gemaakt van de spullen die ze tot nu toe gekregen hebben.

Linkje naar de foto's: https://beheer.reismee.nl/fotoseries/2409483


Na het kopen van deze spullen had ik nog veel geld over. Ik wilde graag nog wat geld bewaren om uit te kunnen geven op het project. Ik wilde graag een uitje naar het strand sponsoren, deze is inmiddels ingepland op volgende week woensdag. Hier heb ik heel veel zin in, ik ben echt benieuwd wat de kinderen ervan gaan vinden.


Verder heb ik met Leah (mijn gastouder en administratief medewerkster op APDK) overlegd waar de meeste behoefte aan was. Zij gaf aan dat de kleding van de kinderen niet erg oud en gescheurd is.

Ook moet de reserve watertank vervangen worden zodat ze niet meer volledig zonder water kunnen zitten. Het water werkt nog steeds niet, dit is best vervelend.. Je kan niet even snel je handen wassen en je moet douchen met emmers. Maar zeker voor de kinderen is een goede hygiëne heel belangrijk, omdat sommige rondlopen met littekens en open wonden. Geem stromend water staat een goede hygiëne echt heel erg in de weg.

Ik heb alleen niet genoeg geld om de kleding en de watertank te sponsoren, dus ik ga nog even nadenken waar ik voor ga kiezen. Lieke (een andere vrijwilligster) gaat proberen of ze het resterende geld misschien nog op kan halen. Hier kom ik in mijn volgende blog nog wel op terug.


Komend weekend gaan we naar Wasini Island, hier heb ik echt heel veel zin in!! Ik hoop wel dat het weer een beetje mee zit. Wasini Island ligt ook op de zuid kust maar het is iets verder rijden dan Diani Beach.





Reacties

Reacties

oma en opa Leusden

Fantastisch hoe het daar met je gaat, leuke foto's met de kinderen. Veel succes verder en geniet er van!

Kees

He Will,
Prachtig om je verhalen van je bekevenissen te lezen. En wat een prachtige en vooral vrolijke foto's. En......het is je gelukt om je reisje naar het strand te organiseren! Super!
Ik vind het geweldig wat je allemaal doet! Indrukwekkend!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!