willemijnsteggerda-apdk.reismee.nl

Laatste paar dagen

Nog maar 5 dagen op het project! De afgelopen paar weken zijn zo snel gegaan.


Afgelopen weekend ben ik samen met Lieke op safari geweest in het nationaal park Tsavo east. Dit park is een van de oudste en grootste nationaal parken van Kenia. Het was best wel een eindje rijden vanaf Mombasa. We hebben heel veel dieren gezien. Veel olifanten, giraffes, antilopen, zebra's en buffels. Ook hebben we nijlpaarden en 6 leeuwen gezien. We sliepen in een super schattig hotel midden in het park. Vanaf het balkon hadden we prachtig uitzicht op Tsavo.

Op de terugweg zijn we nog langs een masai dorpje gegaan. Het was interessant om te horen over al hun tradities en gewoontes. Ze hebben een speciale welkomsdans voor ons opgevoerd. Al met al hebben we genoten van het weekend.


Afgelopen maandag was het heel slecht weer. Het goot letterlijk met bakken uit de hemel. We waren net in Mombasa souveniers aan het kopen. Dus we hebben maar even in een winkeltje gewacht tot het ergste over was. Maar er stroomde na een tijdje gewoon een stroom met afval door de straat heen. Het is de rest van de dag blijven regenen.


Op het project heb ik het ook nog steeds erg naar mijn zin. De kinderen noemen me inmiddels bij mijn naam, of doen een poging tot. In de meeste gevallen is het "Wilma". Maar al een stuk beter dan mzungu haha. Ik heb ik de loop van de tijd bijna alle spullen die ik gekocht heb van het sponsorgeld meegenomen naar het project. Ik heb ervoor gekozen om niet alles in een keer mee te nemen omdat de kinderen dan al helemaal wild zouden worden. Ze zijn nu al super druk als ze iets krijgen.

Ik vind het wel mooi om te zien dat ze echt al intens gelukkig zijn met een ballon of een sticker. Ze bewaren alle kleine dingetjes ook heel lang. Het is alleen wel jammer dat ze niet echt kunnen delen. Als je bijvoorbeeld een pakje met potloden op tafel neerlegt grijpt een van de kinderen het snel en dan hebben ze het liefst dat niemand eraan zit. Lieke en ik proberen ze half in Engels half in swahili uit te leggen dat ze moeten delen, maar dit komt nog niet helemaal goed binnen. Kan ook goed dat ze gewoon Oost-Indisch doof zijn.


Naast alle spullen had ik nog aardig wat sponsorgeld over. Ik heb met een aantal mensen van APDK overlegd of er nog dingen zijn die ze nodig hebben. Ze kwamen toen met een aantal zaken. Van al deze zaken heb ik ervoor gekozen om er twee te sponsoren. Zo zijn er veel muggenschermen kopot. Er zitten overal scheuren en gaten in, deze moeten nodig vervangen worden. Nu hebben ze weinig beschermende waarde en ziet het er armoedig uit.

Ook is de reserve watertank stuk. Een storm heeft in een keer de watertank EN de reserve watertank stukgemaakt. Dit gebeurde twee weken voordat ik kwam. Ze zijn redelijk snel begonnen met het repareren van de normale watertank, maar deze is nog steeds niet volledig gemaakt. Er is dus al ruim 6 weken geen stromend water. Ook in het gasthuis waar ik verblijf is geen stromend water omdat het op hetzelfde terrein zit als APDK en dus is verbonden met dezelfde watertank. Voor mij was het erg wennen, maar ik ben er inmiddels wel aan gewend. De kinderen zijn er sowieso al wel aan gewend omdat dit in aardig wat keniaanse huishoudens gebruikelijk is. Maar ondanks dat is het voor deze kinderen gewoon heel belangrijk dat ze stromend water hebben. Veel kinderen lopen rond met kleine (open) wondjes en gips, dan is goede hygiëne gewoon noodzakelijk. Als ze infecties op zouden lopen dan zijn ze nog verder van huis. Ze kunnen nu niet makkelijk douchen of hun handen wassen. Een verpleegster moet nu bijna 40 drukke kinderen met de hand wassen, je kan je wel voorstellen dat dit niet de effectiefste manier is. Zodra de normale watertank gerepareerd is dan is het probleem in principe verholpen. Maar ik heb besloten om ook de reserve watertank te laten maken zodat dit niet nog een keer gebeurd.


Ik heb heel veel foto's gemaakt op het project. Maar ik heb heel slecht internet dus foto's oploaden moet vaak op mijn data. Ik zal de rest van de foto's dus thuis uploaden.




Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!