willemijnsteggerda-apdk.reismee.nl

Week 1

Ik ben inmiddels al weer een week in Kenia. Het is hier erg anders dan in Nederland, maar ik heb het zeker naar mijn zin!

Maandag (3 juli)

Maandag 3 juli vloog ik rond half 1 weg uit Amsterdam. Mijn ouders, broertje en Mendy (een vriendin) gingen mee naar Schiphol. In het vliegtuig zat ik naast twee erg aardige Keniaanse vrouwen. De vlucht duurde wel lang, na een paar uur was ik er wel weer klaar mee. De televisie schermpjes deden het niet, dus ik kon geen film kijken hierdoor verveelde ik me best wel. Omdat de schermpjes het de hele reis niet deden kregen we achteraf te horen dat we als vergoeding 100 euro korting krijgen bij de volgende boeking!

De overstap op Nairobi ging goed. Hier zag ik van te voren best een beetje tegenop omdat ik in 2 uur al mijn bagage uit en in moest checken. Er was een hele lange rij bij het uitchecken, maar gelukkig was ik net op tijd bij het vliegtuig naar Mombasa. Dit duurde gelukkig maar één uurtje.

Ik kwam rond 1 uur s' nachts aan bij mijn gastgezin. Hier heb ik even snel kennis gemaakt met Leah en haar man Francis voordat ik ging slapen. Ze zijn erg aardig en gastvrij. Ze hebben veel kinderen waarvan er nog maar eentje thuis woont, Miriam. Miriam is ook super aardig.

Dinsdag (4 juli)

De eerste dag dat ik hier was kon ik een beetje uitslapen. Kate (zij is aanspreekbaar bij vragen of problemen) heeft me rond 12 uur opgehaald. We zijn samen even Mombasa ingegaan en ze heeft me een aantal plekken laten zien en dingen verteld waar ik op moet letten. Zo kan je niet overal je telefoon in je hand houden omdat de kans heel groot is dat hij gestolen wordt. Ook moet je je rugzak goed vasthouden, het is niet verstandig om hem gewoon op je rug te dragen.

We hebben ons door Mombasa verplaatst met een matatu, dit is een bus waar zo'n 12 personen inpassen. Dit is heel anders dan een bus in Nederland. Er zijn geen haltes, alleen een begin en een eindpunt, je moet op het dak tikken als je er voor het eindpunt uit wilt. De wegen zijn erg slecht, veel gaten en hobbels, dus niet super fijn om op te rijden.

In de avond wilde ik even snel een douch nemen, maar toen vertelde Leah dat er op dit moment geen stromend water is doordat de watertank stuk is.. Douchen met emmers was wel echt even wennen. Vooral het wassen van mijn haar is een uitdaging.

Woensdag (5 juli)

De tweede dag mocht ik voor het eerst het refalidatiecentrum APDK in. Leah heeft me van alles verteld over de verschillende plekken en taken. Zo is er fysiotherapie, orthopedagogie en een kleine school. Ook zijn er een eetzaal, slaapzalen, speeltuin, een wasserij en een keuken in het gebouw aanwezig. Daarnaast is een outreachprogram, een team trekt in 3 dagen langs allerlei dorpen in Kenia waar ze de kinderen met verwondingen verzorgen.

Donderdag (6 juli), vrijdag (7 juli)

Ik had met Leah afgesproken dat ik gedurende de dagen gewoon bij alle specialisaties kon kijken. Het is erg interessant om te zien wat ze allemaal doen op een dag. De kinderen zijn heel lief en schattig. Het is wel lastig dat de meeste kinderen alleen de lokale taal (Swahili) spreken. Veel jongere kinderen kunnen geen Engels, dit zorgt ervoor dat communiceren best lastig gaat.

Al de begeleiders zijn erg vriendelijk en open. Ze leggen veel dingen uit en ze zijn erg spraakzaam. Ik vind het heel interessant om dit allemaal aan te horen. Ik krijg best veel verantwoordelijkheid en ik vind het leuk om bezig te zijn met de kinderen. Van fysiotherapie en orthopedagogiek heb ik niet zo veel verstand natuurlijk, dus tijdens deze blokken help ik mee met kleine dingetjes en kan ik tussendoor praten of spelen met de kinderen die aan het wachten zijn. In het schooltje geef ik af en toe wat kleine lesjes in Engels of rekenen, maar ook hier is de taalbarrière best lastig. Het scheelt wel dat een paar oudere kinderen wel Engels spreken, zij kunnen het (indien nodig) vertalen voor de rest.

Het weekend (8 juli en 9 juli)

In het weekend ben ik met Miriam naar de bioscoop gegaan, daarna hebben we overnacht bij haar oom en tante. Ze wonen aan de kust van Mombasa, ongeveer 1,5 uur reizen. Het was leuk om ook een ander deel van Mombasa te zien. Het was erg gezellig. Zij hadden wel stomend water dus eindelijk een douch met stromend water!!

Komende week ga ik het met Leah hebben over de besteding van het sponsorgeld en ga ik het uitje naar het strand inplannen! Ik heb het erg naar mijn zin hier en ik geniet van de vrolijkheid en het enthousiasme van de kinderen en de mensen om me heen. Ondanks dat ze heel weinig hebben zijn ze nagenoeg alleen maar positief, dit is mooi om te zien.

Papa en mama

Lieve Willemijn, leuk om dit allemaal te lezen. Veel plezier de komende weken. We houden van je en zijn trots op je.

oma en opa Leusden

Wij zijn erg trots op je. Leuk dat zo'n klein meisje zo volwassen is geworden. Moeten we een schaar voor je lange haren opsturen? Veel liefs en XXX